Produženi boravak je neobavezni organizirani oblik odgojno-obrazovnog rada koji se provodi nakon nastave i ima svoje socijalne, odgojne, pedagoške i zdravstvene vrijednosti. Osnovne škole organiziraju produženi boravak za potrebe svojih učenika.
Produženi boravak mogu organizirati škole koje imaju odgovarajući učionički i drugi prostor, a zapošljavanje učitelja za njegovu provedbu odobravaju gradonačelnici gradova. Dnevno trajanje produženog boravka je od 12,00 do 17,00 sati, a škole ga usklađuju sa svojim organizacijskim i prostornim uvjetima. Produženi boravak škole mogu organizirati uz uvjet da imaju odgovarajući učionički i drugi prostor.
Produženi boravak omogućuje da se odgovarajućom organizacijom života i rada za vrijeme duljeg boravka djece u školi, uz već poznate nastavne i školske aktivnosti, organizira i dio slobodnog vremena i odgojnih područja koja zadovoljavaju interese učenika.
Raspored sati za učenike u produženom boravku ostaje tradicionalan u nastavi razrednog odjela kojem učenici pripadaju, a u suprotnoj smjeni je nadopunjeno učenjem, slobodnim ustrojenim vremenom, odgojnim područjima i prehranom.
Sistem rada u produženom boravku je takav da se rad u grupi nastavlja na rad tekućeg dana. Djeca nakon nastave odlažu knjige i školski pribor i odlaze na ručak. Vrijeme poslije ručka predviđeno je za raznovrsne oblike slobodnih zanimanja učenika.
Program produženog boravka:
- 8,00 – 12,20 nastava – ovisno o rasporedu sati
- 12,25 – 14,00 ručak i slobodno ustrojeno vrijeme
- 14,00 – 15,30 učenje uz rekreativne pauze
- 15,30 – 17,00 odgojna područja
Slobodno ustrojeno vrijeme organizira se svakodnevno poslije ručka. Ono se organizira u više različitih područja i aktivnosti istovremeno tako da se učenicima pruža mogućnost izbora aktivnosti i sadržaja. Ipak, mora postojati određeno organizirano slobodno vrijeme.
U organiziranom samostalnom radu učenici pod vodstvom učitelja pišu domaće zadaće, samostalno uče, izvode istraživačke projekte i izrađuju ostale zadatke. Organizirani samostalni rad učenika izričito je naglašen nastavnim programom, a metode rada učitelja i učenika samostalnom radu identične su s metodama rada redovite nastave.
Odgojna područja :
- sportsko rekreativni sadržaji
- kulturno umjetnička područja (javne ili posebne priredbe, kino predstave, posjeti izložbi, muzeja, upoznavanje užeg zavičaja)
- radno – tehničko područje (eko-parole, razne radionice, posjet poduzećima, informatika)
- društveno područje (posjet kazalištu, prigodne svečanosti i proslave, susreti škola)